Friday, April 13, 2007


درود به همه دوستان گرامی . در این پست چند تا از عکس های جدید تندیس خشایارشاه رو براتون می گذارم . برای انجام دادن هر کاری مهمترین مساله بعد از توانایی انجام کار داشتن ابزار مناسب است . من به هر کسی که می خواهد از اول شروع به مجسمه سازی و تراش چوب سنگ بکند پیشنهاد نمی کنم که برود و صد هزار تومن ابزار کار بخرد . اول از همه پیشنهاد می کنم با یک کارد خوب و مناسب ، یک تکه چوب را شکل بدهد تا ببیند اصلن این کار را دوست دارد و یا اینکه حوصله و صبر انجام آن را دارد ؟ من ابزار تقریبا مناسبی دارم که به مرور عکس آنها را برایتان خواهم گذاشت . و همچنین اسم این ابزار را برای کسانی که احیانا می خواهند چنین ابزاری را برای خودشان تهیه کنند می نویسم . بر حسب تجربه عرض می کنم که داشتن ابزار زیبا و مناسب اشتیاق فرد را برای کار کردن با آنها چند برابر می کند . یعنی حداقل برای من که اینطور است .




از رنگ زرد زیبای چوب شاهتوت گفته بودم . خوب است کمی از جنس سخت و فشرده و چگالی بالای این چوب هم برایتان بگویم .
چوب شاهتوت چوب بسیار سختی است . البته قابل قیاس با سختی چوب گردو ، راش یا بلوط نیست اما شاه توت هم چوب سخت و پر کاری دارد . در ایران بیشتر از چوب شاهتوت برای قسمتهای زرد رنگ در معرق کاری استفاده می شود .در عکس های زیر از شما دعوت می کنم به رنگ زرد مسحور کننده این چوب توجه کنید . آن چیزی که در ذهن من است این است که رنگ تاج خشایار شاه را آنقدر صیقل بدهم که مانند سنگ مرمر و یک تاج از جنس طلا به نظر برسد





در مرحله بعد از انتخاب چوب و بار برداری از چوب و دادن شکل اولیه از تاج تندیس شروع کردم و نقشی از فروهر که در دین زرتشتی نشانگر ذره مینویی که اهورامزدا در جان آدمی دمیده است را بر وسط تاج و بالای صورت تندیس با مداد سبز کشیدم و بعد با مقار دور آن را خالی کردم البته که این کار مشکلی خواهد بود . در کار تندیس سازی با گل رس یا رزین یا خمیر کاغذ و تمام مواد مورد استفاده نرم یا خشک شونده در آوردن حجم کار آسانتری پیش رو است تا چوب ، چون با ایجاد توده های نرم از ماده اولیه که به راحتی هم قابل برداشت و پرداخت هستند به سرعت می توان کار را پیش برد اما در کار با چوب یا سنگ چون باید بر جسمی سخت حک کرد و گود کرد و نمایی سه بعدی پدید آورد کار کمی سخت تر است . اما با وجود این من کار بر روی سنگ چوب را ترجیح می دهم . اینکار به نوعی شبیه جنگیدن است . جنگ اراده و تمرکز و هنر با سختی چوب و سنگ .






در شکل بالا طرح پرداخت نشده فروهر را می بینید . شاید برای خیلی از شما که این مراحل را دنبال می کنید این توده چوب هیچ زیبایی نداشته باشد اما به شما قول می دهم که با پیش رفتن کار و عکسهای جدیدی که از این کار خواهم گذاشت زاویه نگاهتان به مجسمه سازی تا حدودی تغییر خواهد کرد . در تمام کارهایم اول نشانی از خدا یا آن انرژی برتر بر روی سطح کارم می گذارم . خواه این نشان کلمه مستتر حق باشد و خواه فروهری که بر تاج این تندیس نشانده ام و یا حتا نقطه ای تنها . امابا این کار احساس نوعی زنده کردن و دمیده شدن روح به کالبد تندیس به من دست می دهد . از نظر من عبادت جز آن نیست که زمانی را به سکوت و خواستن و توانستن و در خویش رفتن بگذرانم . در مراحل بعدی که مقداری از آن انجام شده به شکل تاج خشایار می پردازم و تا وقتی تاج شکل خودش را نگیرد سراغ صورت او نمی روم . تا آنجایی که در کتب تاریخی نقل شده خشایار شاه در عین زیبایی تاجی ساده و استوانه ای شکل داشته است . یک استوانه ساده . اما من دوست ندارم تاج او را ساده در بیاورم . دوست دارم تاجی کار شده درست کنم . حتا اگر بودجه ای بتوانم برای این کار اختصاص دهم از سنگ های رنگی و قیمتی مانند فیروزه و عقیق و مروارید هم استفاده خواهم کرد تا بر شکوه تاج او بیفزایم .

چند روزی نبودم اما این چند روزی که هستم سعی می کنم بیشتر بنویسم که جبران این چند روز نبودنم را کرده باشم .

No comments: